ヘレンのブログ   ダンス歴史 :



ポワントの歴史(パート2)History of Pointe, Part 2

2011/02/01 at 15:04PM by Helen

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クラシック時代、バレエ界でトゥシューズで踊るという事は強さと技術を見せつける事が大事でした。
バレリーナとトゥシューズはどんどん強くなっていき、技がどんどん華やかになっていきました。

トゥシューズ 左:1860右:1914
100年前、アンナ・パヴロヴァは死の白鳥で長時間つま先で踊り続けたため観客を圧倒させました。
アンナ・パヴロヴァ、死の白鳥
80年前、バレエ・ルース・デ・モンテ・カルロで活躍していたベビーバレリーナ達が64回のフエッテや6回転ピルエットといった技をこなしていくようになりました。(しかもまだ10代のダンサー達がです。)
ベビーバレリーナ
後にトゥシューズはブロードウェイやハリウッドに進出しました。トゥタップはアメリカ中で熱狂されるようになりました。ハリエット・ホクターはブレを、背中を反りながらやった事と、トゥタップダンスをエスカレーターで踊ったことで有名になりました。
ハリエット・ホクター
60年前、ジョージ・バランシンがニューヨーク・シティ・バレエを設立しました。バランシンの振り付けはバレリーナの足のラインを強調する事が特徴としてあげられます。ネオクラシックバレエが誕生し、美感で踊る女性も増え始めました。
ネオクラシック
ポワントワークはバレリーナを(ロマンチック主義時代は)霊妙に、(クラシック時代は)強く、(ネオクラシック時代は)美しく見せるものとして存在しました。

100年前、ポワントワークは不自然だ、という考えをもったダンサー達を中心に反発が起きました。そのダンサー達は私服、裸足で踊りました。これがモダンダンスの始まりでした。
イザドラ・ダンカンの生徒

とても興味深いのが、ロマンチック主義、クラシック時代、ネオクラシック時代に活躍した振付師(トゥシューズに立つ事を美しいとした)は男性であり、トゥシューズに対して反発したのは女性であるという事です。
 
はたして未来のトゥシューズはどのようになっていくのでしょう・・・

During the Classical period in ballet (1885~1910) ballerinas danced on pointe to show strength and virtuosity.

Technique and shoes continued to get stronger; tricks on pointe got more amazing.

100 years ago Anna Pavlova wowed audiences by how long she could dance on pointe in her famous dance, The Dying Swan.
80 years ago the Baby Ballerinas of the Ballets Russe de Monte Carlo were performing feats such as 64 fouettes and 6 pirouettes (when still only teenagers).
Tricks on pointe appeared on Broadway and in Hollywood. Toe tap became a national craze. Harriet Hoctor was famous for her bourrees in back bend, and toe tap dance on an escalator.

60 years ago George Balanchine's New York City Ballet was founded. Balanchine's choreography emphasised the line of a ballerina's leg on pointe. Neo-Classical ballet was born and women were now dancing on pointe for aesthetic reasons as well.

So, dancing on pointe can make a ballerina look ethereal, strong, and beautiful.

...but 100 years ago some dancers rebelled against the unnaturalness of pointe work. They danced about real life dressed in simple costumes, often barefoot. This was the beginning of modern dance.

I find it very interesting that all of the important choreographers of the Romantic, Classical and Neo Classical ballet (who demanded that women dance up on their toes) were men...and the pioneers in modern dance (who brought women back down off pointe) were women!

I wonder what dancing on pointe will be like for ballerinas in the future...




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